Ešte nikdy ma
tak veľmi neznechucovali obe postavy, ktoré boli v diele kľúčové. Aj keď
to boli psychopatické matky, nájomní blonďatí vrahovia či zákerné bytosti
s nadprirodzenými schopnosťami ovládať všetko a všetkých, nič sa
nevyrovnalo tomuto páriku surrealistických „umelcov“.
Příběh
nekonvenční ženy, která se v mládí vydala z rodného Ruska do Paříže, protože
věřila ve svůj výjimečný osud i schopnost rozpoznat a rozvinout geniální talent
muže vedle sebe. Vedl ji k tomu tarot, jehož výkladem se celý život
řídila. I proto je román strukturovaný do 22 kapitol s názvy podle
tarotových karet Velké arkány.
Ctižádostivá
Elena Dimitrijevna Diakonovová, známá jako Gala Dalí, objevila po svatbě s budoucím
avantgardním básníkem Paulem
Éluardem kouzlo erotiky a sexu i to, že díky nim může druhého ovládat.
Její ložnicí poté prošla dlouhá řada mužů, mimo jiné také německý
expresionistický malíř Max Ernst.
Lišili se od sebe jako noc a den, byli různého věku i původu, malíři,
spisovatelé, šlechtici, plebejci, bohatí i chudí. Manželství pro ni bylo ze
společenských i ekonomických důvodů nezbytné, na věrnosti nesešlo.
Ve chvíli, kdy
potkala Salvadora Dalího, jednoho
z budoucích velikánů moderního umění, okamžitě poznala, že její životní
role je po jeho boku. Opustila muže a dceru a stala se nepostradatelnou
inspirací a zásadním fenoménem při formování výjimečného umělce.
Neodpustila som si
tie úvodzovky, pretože som sa pri čítaní pristihla, že neznášam surrealistov.
Alebo, presnejšie, Salvadora a Galu. Ich spôsob tvorby, rozmýšľanie či
osobné prezentovanie. Názory. Keby som takéhoto človeka stretla v tejto
dobe, prekliala by som ho vo všetkých jazykoch. Postavy mi vôbec neboli
sympatické, dvojicu som neznášala.
Príbehom nás bude
viesť život Eleny Dimitrijevny Diakonovej, Galy,
ženy, ktorá bola arogantná, sebavedomá, nekompromisná, živočíšna – a nie nadarmo
sa o nej hovorilo ako o najväčšej mrche narodenej v minulom
storočí. Mužov ovládla sexom a bola presvedčená o tom, že poslanie
v jej živote je vytvoriť významného človeka, s jej pomocou ho
v neho pretvoriť. Aj keď niektoré zdroje tvrdia o opaku, z knihy
som nemala pocit, žeby Gala Salvadora naozaj milovala, skôr v ňom videla
vstupenku do budúcnosti. Táto žena nosila jednu vec so sebou, stále
a všade tam, kam sa pohla. Boli to tarotové karty, ktoré si pri každej
príležitosti vykladala. Rozhodovala sa podľa nich, či predať ten a ten
obraz je správne, ukazovali jej budúcnosť a ona im bezpodmienečne verila,
bola schopná všetkého nechať a vydať sa novou cestou, ak jej karty
ukazovali neprajné vyhliadky na doterajší život.
Na druhej strane
Salvador, večné dieťa, trafený umelec, ktorý bol poznačený rodičmi, ktorí
z neho chceli mať jeho mŕtveho brata, s jeho duchmi a nočnými
morami, si nevedel vytvoriť pevný vzťah, pretože jeho matka zomrela, keď bol
veľmi mladý a jeho citová budúcnosť fakticky nemala základy. Za svoju
matku považoval Galu, keď umrela, našli ho v jej hrobke ako sa trasie
strachom a hovorí, že mu umrela mama. Bol na nej závislý, bez nej nemohol
existovať a o pár rokov na jej smrť zomrel aj on, druhá časť jeho ja.
„Bez lásky, bez Galy, by som nebol Dalím. To je
pravda, ktorú neprestanem kričať do sveta, ktorú neprestanem žiť. Je mojou
krvou, mojím kyslíkom.“
Kniha začína odchodom Galy z Ruska, ukazuje nám väčšinu jej milencov a približne v strede sa stretáva so svojím druhým manželom, Salvadorom.
Román je napísaný
dobre, avšak v niektorých pasážach by mu trošku akčnosti neuškodilo. Čo sa týka postáv, tie som od polovice knihy
začala neznášať. Ak si chcete priblížiť 20. storočie a vniknúť do tajov
surrealizmu, dvere máte otvorené. Ak chcete spoznať zaujímavé postavy, ktoré
sa, ale zrejme nestanú vašimi najlepšími kamarátmi, ste na správnej ceste. Ja ale túto knihu už asi nebudem druhýkrát čítať.
Mně se ty beletrizované životopisy od metafory líbí. Ale samozřejmě každý je jiný a každý sedne nebo nesedne jinému člověku.
OdpovedaťOdstrániť