Veľa ľudí k čítaniu
nehľadá ťažké romány, ktoré sa zložito čítajú, samozrejme, potom som tu ja a niektorí
moji spolužiaci, ale niečo jednoduché, čo sa číta samo, takú „oddychovečku“.
Stále sme pri tom istom a týmto titulom som už venovala dosť úvodov k recenziám,
takže v krátkosti, oddychovka, pri ktorej konečnej zápletke sa budete
trochu o hlavnú postavu obávať.
Anotácia:
Holandsko druhé poloviny 17. století. Výtvarně nadaná
Catrijn se po smrti svého o dost staršího manžela vydává z rodné vesnice
poblíž Alkmaaru žít do města, jak vždy toužila. Získá místo hospodyně u bohaté
rodiny v Amsterdamu, kde v té době žije a tvoří i Rembrandt van Rijn. Catrijn je zde
šťastná, záhy je však kvůli stínu z minulosti nucena dobré místo opustit a
odejít až do vzdáleného Delftu. Přijme nabídku pracovat jako malířka
v keramické dílně a podílí se na zrození věhlasné holandské fajánse. Najde
tu blízké přátele, mezi jinými i Jana Vermeera, a také svou životní
lásku. Přicházejí však těžké časy.
V Delftu dojde k obrovskému výbuchu muničního
skladu, který v roce 1654 zničil velkou část města. A vzápětí do příběhu
razantně vstoupí morová rána, která ve stejném roce postihla většinu země a jež
navždy změní i život Catrijn.
Simone van der Vlugt provádí
svou hrdinku fascinujícím obdobím holandské historie, zlatým věkem 17.
a počátku 18. století, kdy došlo k nebývalému rozmachu obchodu, vědy
a umění. Nechává ji putovat napříč Holandskem, prožít skutečné historické
události i potkat reálné postavy a prostřednictvím jejího lidsky silného
příběhu vykresluje plastický obraz doby dávno minulé.
Ony vlastne tieto
knihy nemôžu byť iné ako dobré alebo zlé, lebo priznajme si, keď je kniha veľmi
pútavá a neodtrhnete sa od nej, no ku koncu všetci pomrú a vám sa
jednoducho nepáči ako autor/autorka odflákol/la koniec, môžete hodnotiť knihu
za zlú. Ak je príbeh príbeh pútavý, ale koniec ste si už v posledných dokázali
predstaviť, môžete byť v pomykove čo si o nej myslieť, možno povedať eh, veľmi ma nezaujala. A ak ste vo
vytržení, tak jednoducho spievate chvály a odporúčate ju všetkým vo svojom
okolí, to je jasné.
Avšak, keď čítate oddychovečku, nečakáte od nej búrlivú zápletku, krv všade naokolo, či nečakaný teroristický útok. Očakávate uspokojujúci koniec a plynulý dej – veci, ktoré sú obsiahnuté v priemernom strhujúcom románe. Tým však nechcem napísať, že tento typ kníh je priemerný, vôbec nie, u neho pre mňa priemernosť neexistuje. Čítate tento typ preto, lebo nemáte náladu na niečo, pri čom sa musíte veľmi sústrediť. Všetci ich čítame a neočakávame od nich niečo extrémne strhujúce, no aj tak nás poteší, ak sa nám kniha nakoniec páči. Som rada, že aj toto je ten prípad.
Avšak, keď čítate oddychovečku, nečakáte od nej búrlivú zápletku, krv všade naokolo, či nečakaný teroristický útok. Očakávate uspokojujúci koniec a plynulý dej – veci, ktoré sú obsiahnuté v priemernom strhujúcom románe. Tým však nechcem napísať, že tento typ kníh je priemerný, vôbec nie, u neho pre mňa priemernosť neexistuje. Čítate tento typ preto, lebo nemáte náladu na niečo, pri čom sa musíte veľmi sústrediť. Všetci ich čítame a neočakávame od nich niečo extrémne strhujúce, no aj tak nás poteší, ak sa nám kniha nakoniec páči. Som rada, že aj toto je ten prípad.
Začala by som o Delfskej
keramike. Každému z nás to zrejme niečo hovorí – možno s prívlastkom stará, alebo niečo také má moja babka vo vitrínke. Pravdou je úplná pravda.
Najväčší vzkvet mali tieto výrobky v 17. storočí, cez osemnáste storočie
sa na ne vplyvom anglického porcelánu zanevrelo, no druhá polovica 19. storočia
ich znovu oživila, avšak kvôli kríze druhej svetovej vojny sa tieto výrobky aj
tak zbalili do krabíc a putovali na povalu.
Celý tento príbeh
je zasadený do jej najväčšieho rozkvetu. Rozpráva príbeh mladej Catrijn, ktorá
sa bohužiaľ nešťastne vydala a táto situácia sa s ňou vlečie celým príbehom.
Minulosť ju stále doháňa a núti ju mať stály strach na pamäti. Preto odíde
zo svojho rodného mesta, kde na ňu každý za jej chrbtom len ukazuje prstom,
vždy chcela vidieť viac. Cestovanie a nové miesta sa prepletajú s románikom
a veľkou túžbou maľovať, čo ju privedie až ku keramike. Páčil sa mi punc
umenia, problémov 17. storočia, ale možno na mňa bolo románikov priveľa.
Prečítajte si
príbeh prepletený láskou, zradou, polnočnou modrou a miestom, kde sa
riskovanie zapísalo do histórie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára