nedeľa 28. augusta 2016

Nalehko

Dej:
Ona je Clara, životnou krízou pošramotená mladá dáma, on je Jeff, profesor, ktorý miluje podivné oblečenie a mimo iného sa pokúšal bývať v kontajneri. Spoznali sa na internetovej zoznamke. A začali naozaj neobvykle. Kúpili si letenku, pre začiatok do Istanbulu. Intímnym tónom, ktorý vás okamžite pohltí, Clara rozpráva ich dobrodružnú cestu. Vydali sa na ňu bez batožiny, iba s tým, čo mali vo vreckách a na sebe. Ale nie je to cestopis. Je to skoro "kerouackovské" rozprávanie o putovaní nie len po cestách, ale aj do vlastného vnútra. O voľnosti a vzťahoch. O kráse cestovania v štýle najväčších hipsterov. Žiadne plány, žiadne hotely. Grécko, Chorvátsko, Maďarsko, Škótsko, Anglicko... Domov si nesú niečo viac než suveníry. Nádej. A možno dokonca aj lásku. Ale počkajte... vy myslíte, že to je proste len ďalší vymyslený romantický príbeh? Ale kdeže. A bude o nich dokonca aj film.







Na cestovateľských knihách sa mi najviac páči, že sa čitateľ dozvie viac o krajine, v ktorej sa autor nachádza, jedle, kultúre, pouličnom slangu- ako to bolo napríklad v knihe Jedz, medituj, miluj. Liz bola v troch krajinách, no dozvedela som sa o ich pomaly viac, než na hodinách geografie. Zato táto kniha nie je tak úplne cestovateľská ako sa tvári, čo ma veľmi mrzí, ale ide v nej skôr o medziľudské vzťahy a vzťah ako taký medzi Jeffom a Clarou. Už na obálke tejto knihy môžete vidieť, že sú rozdielny a to ešte nepoznáte ani ich charaktery. Počas celej knihy sa nám pomaly odkrýva životný príbeh Clary, jej depresie, úzkostlivé stavy, no Jeff je zahalený rúškom tajomstva. Myslím, že ani Clara o ňom nevie veľa, aspoň nie toľko, aby s ním išla len tak do Istanbulu, bez batohu, spoliehajúc sa na náhodu. V niektorých pasážach by sa mi veľmi hodilo viac dialógov zo strany Clariných rodičov- možno ich aj viac špecifikovať- pretože, na rodičov, ktorí svojej dcére nedovolili ísť na štátnu školu, lebo sa o ňu báli, že začne fetovať, sú prísni evanjelici nespochybňujúci svoju vieru sú podľa mňa veľmi povoľní pustiť svoju dcéru bohvie kam, bohvie kde, bohvie s kým. Dobre, možno vedeli, že s Jeffom, ale keby tam autorka dala viac ich, bolo by to určité ozvláštnenie. Zábavné by bolo, keby Clarini rodičia chceli Jeffa vidieť, ale ešte pred cestou. Neviem si to ani predstaviť- ale bolo by to zábavné. :D.

Akokoľvek som chcela, v tejto knihe som si nenašla obľúbenú postavu v hlavných hrdinoch. Obidvaja sú taktiež veľmi iní a príde mi aj divné, aby som ich shipovala, lebo mne sa jednoducho k sebe nehodia. Clara by bola podľa mňa ideálna k iným vedľajším postavám, ktoré sa v knihe spomínajú, ale určite by som ju nedala dohromady s niekým, kto býva v kontajneri.

"Teraz sa nachádzal v procesu učenia ako vyvážiť svoju potrebu slobody so zodpovednosťou za šesťročnú dcéru, roztomilé dievčatko s tým istým šibalským leskom v očiach, ktorý som tak často vídala u neho. Miloval ju nevýslovne (a o víkendoch jej to dával aj patrične najavo), ale nerád sa identifikoval čoby otec, rovnako ako sa neprehlašoval za priateľa alebo profesora. Tieto nálepky boli príliš blízko stredu (postoj, ktorý zaujímal bez výnimky: každú nálepku, ktorú vlastnil, zakrýval lepiacou páskou)"

 Kniha je dobre napísaná, niekedy sa autorka nechá uniesť a začne písať o Clariných strastiach života namiesto toho aby pokračoval príbeh, ale aj to je potrebné, pretože vďaka tomu pochopíte súvislosti s jej správaním. Niektoré pasáže sú, ale naozaj vtipné a s radosťou som si ich podškrtávala. Bohužiaľ, sú aj veľmi pravdivé.

"Ale navzdory všetkému úsiliu sa hodiny cítite ako voskovka pod horúcim fénom na vlasy. V určitom bode, po iks hraničným prechodoch, nespočítateľne benzínových púmp a nekonečných hodinách so zdrevenelými nohami, úplne stratíte prehľad o tom, v ktorej zemi sa nachádzate. Po niekoľkých ďalších hodinách bez spánku, obyčajne uprostred noci, už ani neviete, kam sme mali pôvodne v úmysle ísť. Zabudnete na celý život pred nástupom do autobusu. Nekonečný sled diaľničných lámp a prázdnych polí vás zhypnotizuje natoľko, aby ste uverili, že nič iného ako autobus nie je a nikdy neexistovalo. Takto som sa aspoň cítila ja, než sme konečne prišli do Budapešti." 

Kniha bola veľmi dobrá, avšak za srdce ma nechytila. Jeffova posava sa mi vôbec nepáčila, ale zato všetky vedľajšie boli úžasné. A knihu by ste si mali prečítať, pretože.. je iná! Koľko kníh ste už videli podobných tejto? Nie je to sladký román, ani cestopis. Je to niečo medzi s kvapkou medziľudských vzťahov. Je to niečo iné, originálne.

9 komentárov:

  1. To vypadá zajímavě. Jsem na úplně jiné žánry, ale tak jak jsi tuhle knihu popsala, láká mě.. :) Ale kdyby mě nechytla jedna z hlavních postav, měla bych asi trochu problém. :D
    KattyLife

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie je to až také zlé, stačí sa cez to trochu preniesť :D

      Odstrániť
  2. Kniha vypadá zajímavě, já v poslední době moc nečtu, nějak na to nemám náladu :( ale není to tak dlouho, co jsem se do knih opravdu pustila...
    Teď mám jednu knihu rozečtenou, tak mě další neláká, ale třeba si i tuto jednou přečtu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dnes je deň neprečítaných kníh, je najvyšší čas sa do nej pustiť! :)

      Odstrániť
  3. Skvelá knížka, oplatí sa kúpiť :) inak máš krásny blog, nedáme vzájomné sledovanie? prosím napíš mi na môj blog♥

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Knížka vypadá zajímavě, občas se stane, že hlavní postava čtenáři nesedne. :)

    OdpovedaťOdstrániť