štvrtok 31. októbra 2019

SuperŽENY


Očakávania zaplnili celú moju myseľ. S natešením som preberala balíček z rúk pani poštárky. Sandra z Dejepis inak knihu zdieľala na instagrame, páni! 

Moje očakávania a predstavy oslavovali knihu až k nebesám a aj keď nechcem písať, že boli klamlivé, rada by som k titulu niečo dodala.

Anotácia:
zdroj
Kniha ponúka 50 príbehov odvážnych a akčných žien, ktoré sa nebáli kráčať svojou vlastnou cestou. Približuje ženy z rozmanitých oblastí spoločenského, vedeckého a kultúrneho života. Žili v rôznych obdobiach, pochádzali z rozličných spoločenských vrstiev a venovali sa rozmanitých činnostiam. A všetky urobili niečo veľké, čo ovplyvnilo život iných ľudí alebo celej spoločnosti. Od príbehu sv. Alžbety zo začiatku 13. storočia precestujete so superŽENAMI dejinami až po príbeh misionárky Veroniky Ráckovej, ktorá zahynula v roku 2016 v Južnom Sudáne. Spoznáte Žofiu Bošňákovú, ktorá sa po smrti stala veľmi slávna, primášku Pannu Cinkovú, ženské aktivistky Annu Pivkovú aj Elenu Šoltésovú, pestovateľku ruží Máriu Henrietu Chotekovú, maliarky Želmíru Duchajovú Švehlovú a Ester Šimerovú Martinčekovú. Zoznámite sa s „našimi prvými" - lekárkou Máriou Bellovou, farárkou Darinou Bancíkovou, botaničkou Izabelou Textorisovou a inými priekopníčkami. Nevynechali sme ani superŽENY ako Mária Terézia, Anička Jurkovičová, Božena Slančíková či Terézia Vansová. Každý príbeh dopĺňa ilustrácia mladej výtvarníčky Zuzany Bartovej.


Koncept knihy je založený na päťdesiatich príbehoch inšpiratívnych žien z našej histórie, chce ukázať, že aj ženy toho dokázali mnoho a prispieť k motivácii mladých dievčat mať sny a stáť si za nimi. Jednou z prvých kníh, ktorá ponúkala tento koncept bola kniha Príbehy na dobrú noc pre rebelky, avšak na svetovej úrovni. Kniha z tejto recenzie ponúka spektrum zo slovenských dejín. Ako kedy.

Prvou vecou, ktorú napíšem, by asi mal byť fakt, že naozaj podporujem emancipáciu žien a srdiečko mi plesá ešte viac, ak sú zo Slovenska, lebo sú to moje aj tvoje sestry a sú z rovnakého cesta. Dozvedela som sa mnoho o ženách, ktorých osud som nepoznala a zistila som nové fakty o našej histórii, no...

Je tu jeden nepopierateľný fakt, ktorý mi prekáža. Ak si postavíte vedľa seba knihu Príbehy pre malé rebelky (recenzia tu) a knihu Superženy, nedá mi to, no po otvorení na mňa kniha Superženy dýcha kopírajtským dojmom. Koncept a poňatie – rovnaké. Ilustrácie – až nápadne podobné. Tieto knihy sa vlastne líšia len príbehmi, keďže Superženy sú o ženách z našej histórie. Úplne v poriadku by bolo aj tvrdenie, že príbehy sú vlastne z okolia Slovenska a vrátane, niektoré ženy ani Slovenkami neboli. Čo je vlastne úplne v poriadku, ale týmto sú si mnohé príbehy podobné a keď som čítala ten päťdesiaty, bola som rada, že som na konci. Dakedy mi prišlo, že ak ste v roku 1869 neboli členkou Živeny, ako by ste ani neboli. Toto však samozrejme nie je problém autorky, ale dejín.

Je skvelé ak sa dozvedáme niečo o niekom, kto nie je známy a mal by byť. Ešte lepšie je, ak sú to ľudia z našich dejín&histórie a momentálne je jedno či ženy alebo muži. Ak sa tento človek o niečo prospešné zaslúžil, jeho meno by mal byť známy pojem. Avšak, nemyslím si, že keď niekto použije rovnakú šablónu a zmení informácie, je to v poriadku. A keď už aj, prečo nespraviť čisto slovenskú verziu a pohľadať naozaj zabudnuté „prvé Slovenky“?  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára